СТАТТІ ТА РЕПОРТАЖІ

Аби стати відомим письменником в Україні, потрібно, щоб тебе пригнічували

10.11.2008 11:08



Ми в невимушеній атмосфері. Площа Ринок. Молодий перспективний і талановитий поет із Хмельницького, який проживає і навчається у Львові. Наше знайомство відбулося вже дуже давно чи недавно. Все залежить від того, як ви рахуєте час. Але в той день ми вирішили, що наші шляхи обов’язково перетинатимуться час від часу. Чи, можливо, це вирішила я, а він і не заперечував. Хто він, цей поет? Як його звуть? Та чому саме він? А відповіді доволі прості. Грицько Семенчук – початківець, бомба уповільненої дії, яка згодом вибухне. Причин більш ніж достатньо, щоб я про нього написала, а ви прочитали. Звісно, якщо почну перераховувати все, що він встиг зробити, не вистачить сторінки. А йому всього сімнадцять. Грицько Семенчук – про Україну,безхатченків, соціокультурний журнал “Просто неба”, шизофренію, “Західний фронт молодої поезії” і... війну.

14.JPG

Негарно займатися своїми віршами, коли маєш купу інших справ

– У твоєму доробку більш ніж п’ятдесят творів. Скільки років знадобилося для цього?

– Близько п’ятдесяти текс­тів створив за останні два ро­ки. Не думаю, що це надто багато. Це по два на мі­сяць. Деякі пишуть по вісім, по десять за місяць. Певні можуть бути хорошими. Наприклад, у Володимира Олій­ника є двадцять сім поетичних збірок. Йому запропонували відібрати з того всього тридцять тво­рів, щоб видати окремою книж­кою. Але він не погодився. Тому не вважаю, що це багато. Можливо, за рік-два деякі вірші стануть для мене нецікавими і залишаться у пам’яті певних людей.

– Плануєш видати збірку? Коли?

– Так. Колись буде. Зараз відчуваю нагальну потребу видати всі ці тексти. Просто вже втомився відправляти людям поклики в інтернеті замість того, щоб подарувати книжку. Є певні домовленості. Але я до того ще не готовий. Чому? Якось негарно займатися своїми віршами, коли на тобі “висить” безліч справ.

– А чим ще займаєшся?

– Окрім поетичної діяльності, організовую різні акції, проекти, не тільки літературні, а й музичні. До цього всього накладається питомо літературознавча робота і робота жур­наліста в соціальному жур­налі “Просто неба”. Шукаю для редактора журналу авторів, які могли б дописати чи зробити фотосесію для журналу. Це щодо умовної журналістської роботи. А стосовно літературознавчої – у мене “висить” дві рецензії на книжки. Крім того, безліч фе­стивалів, які або треба організувати, або в них треба взяти участь. Це все трошки від­волікає. Давно сформував би цілісну збірку своїх віршів, але просто не вистачає часу.

Просто ми не звикли слухати людей

– Чому ти взявся за “Прос­то неба”?

– По-перше, він у Львові, по-друге, в мене гарні стосунки з редактором журналу, по-третє, мені подобається ідея самого журналу, тож готовий допомагати. Так, не заперечую, що це певною мірою піар. Але для будь-якого автора будь-який піар, навіть чорний, – це прекрасно. Журнал робить добру справу. Як на мене, краще нехай вони (безхатченки) журнал продають, аніж пляшки збиратимуть. Про який піар можемо говорити? Я всім письменникам, яких просив допомогти, говорив, що це на добру справу, що це безкоштовно.

– Були такі, які відмови­лися?

– Ні. Думаю, це нормальне діло, на яке вартує дати якусь частинку свого таланту, щоб допомогти людям. Вважаю, що для Тараса Прохаська не є якоюсь страшною проблемою написати статтю на певну тему. Він ви­тратить на це два дні свого дорогоцінного часу, але зробить добре діло. Вважаю, що людина, яка не поскупиться дати безхатченку три грив­ні, не лише зробить добру справу, а й діз­на­ється корисну інформацію про сучасну українську літературу. Розу­мієш, спільнота “Оселя” не займається “відловом” безпритульних. До того потрібно ді­йти самостійно.

– Але безпритульним ви­гід­ніше збирати пляшки чи прос­то стояти з простягнутою рукою...

– Звичайно, не заперечую, що збирання пляшок, може, і прибутковіший бізнес. Проте люди, які розповсюджують журнал, мають житло у спіль­ноті “Оселя”. Їх миють, одягають, годують. Якщо людина береться за продаж журналів, вона мусить мати охайний вигляд. Після роботи їм є куди повернутися, до того ж вони можуть купити собі щось додаткове поїсти. Знаю, що лю­ди, які наразі розповсюджують “Просто неба”, твердо стали на шлях свого виправлення, їм набрид такий спо­сіб жит­тя. Журнал “Просто неба” – це не мистецький проект, це соціальна культура, яка міс­тить соціальну рекламу, яка просить людей бути толерантними і не при­ни­жувати самих себе, тобто не тер­піти примусового ставлення до себе.

– Крім того, журнал декларував, що він змінюватиме ставлення звичайних людей до безхатченків.

– Так. От, наприклад, коли ти востаннє говорила з безхатченком, який спинив тебе на вулиці? Навіть вимагаючи в тебе грошей, людина виходить на діалог. Мені зазвичай таких людей вдається розкручувати на дуже цікаві історії, які потім можу використати у своїй творчості. Просто ми не звикли слухати людей, які нав­коло. Адже іноді людина не може знайти нормального розуміння і спіл­кування. Безпритульний жи­ве в колі таких самих, як і він, принижених, саме з того кола лунають пропозиції вкрасти, жебракувати. Так не має бути. Ми по­вин­ні витягувати таких людей. Цю ситуацію розуміють, як ніхто, письменники, поети, художники, музиканти, актори й театрали. Якщо людина пос­тійно ночує на вулиці, вона зникає із соціуму. На те мають бути якісь причини. Саме через це пішов працювати в цей журнал.

Про “Західний фронт
молодої поезії”

– Яке твоє бачення сучасного поета?

– Поет – це людина, яка завжди мігрує на межі аутизму та шизофренії. Кора головного мозку, в якій, зрештою, відбуваються усі процеси свідомості, в поетів, загалом творчих людей, “плаває”. Якщо ця сві­домість падає вниз до стану аутизму, він починає твори­ти. Є дуже цікава хвороба – ехопалія. Це коли людина настільки впадає в аутизм, що нічого не мо­же сказати, крім повторення слів за спів­розмовником. Це не тому, що вона так хоче, вона просто не може. Колись таке буде і з нами.

– Звідки зацікавлення такими речами?

– Нізвідки. Це загальний розвиток. Кожна людина має знати, на що вона потенційно хворіє (сміється).

– На що хворієш ти?

– Я ж кажу, в кожного митця таке ставлення до соціуму, що він періодично впадає або в аутизм, або в легку форму шизофренії. Вся наша твор­чість, як писав Фран­ко, проектується нижньою підсвідомістю, що випливає наверх. Тобто присутні всі ознаки шизо­френії. Щоправда, він писав, що це ре­трансляція Бога, але я не думаю, що древні поети, які писали про Сатану, ретранслювали Бога. Це прос­то нормальна шизофренія.

– Розкажи про літературне формування “Західний фронт молодої поезії”, учасником якого ти є.

– Це не зібрання, виступи, акції, зустрічі тощо. Насамперед це рідні люди, яких дуже лю­блю. Наприклад, Андрій Любка – люблю його як поета і як людину. Не можу сприймати його як піарника себе, бо я такий самий. У нас конкуренція. У нашій країні поети мають бути гнаними. Хочу, щоб нас пресували, гнітили. І тоді в Україні почне щось відбуватися в її літературному середовищі. Коли в поета відбирають кохану людину, він про те напише кілька десятків збірок, і шукає нову тему. Коли він переживає смерть близької людини, йому також боляче, але згодом і про це забуває. А от коли його на років десять від­правлять до в’язниці, тоді писатиме, тоді його поезія буде геніальною. Бо він втрачає головне – від­чуття власної свободи. В Україні, щоб стати відомим письменником, потрібно стра­ж­дати, потрібно, щоб тебе при­гнічували. Чому Любка “роз­піарився” зараз? Річ не в його ефемерній схожості з Андруховичем, а в тому, що йому заборонили в’їзд у Білорусь на десять років.

– Ти хочеш війни?

– Наш український соціум у глибокій ямі. А коли він вилізе з неї – а він обов’язково вилізе, бо це український народ, – тоді в нас буде все добре. А коли буде все добре, то почнуться інші проблеми. Український народ – це народ, якому завжди потрібно давати поштовх. Людське життя – це м’ясо, про будь-яку матерію годі говорити. Це підтверджує те, що в Україні помирають пое­ти, які особисто для мене були вчителями літератури. Мине п’ятдесят років – і не думаю, що хтось згадає Покальчука чи Римарука. Навіть якщо нині підійти
до будь-кого і запитати: “Хто такий Покальчук?”, ніхто не скаже. Тому війна для України –
не необ­хідність, але якщо вона буде, то вона зробить Україну сильнішою.

Розмовляла Марія Турчина

http://www.gazeta.lviv.ua/articles/2008/11/07/35813


КОМЕНТАРІ

Ім’я

Коментар

Введіть код,
зображений на малюнку

ОСТАННІ СТАТТІ

Сергій Тримбач: «Книги не обираю, радше вони обирають мене»

«Поєднаємо патріотизм зі здоровим глуздом»

Під час презентації книги Ульяненка люди познімали з себе одяг

Брати Капранови дали десять порад публіцисту

Серед багатих українців стало модним дарувати "круті" книжки

Обіцянка – не цяцянка!

Приблудна культура

Перший гайдамака в Україні

Я відведу тебе в музей сексу

Лірика одинаків

Ліна Костенко: Усяка наволоч український народ принижує, а він десь загубив у собі відпорність

Тарас Чубай Наш партизан

Сергій Жадан: Мені цікаво дивитися вітчизняну порнуху

Жадан обійшов Толстого

Донию понравился анекдот Бенюка о богатом дядюшке

Про те, як донецькі люблять наш фест...

Така от <...> мода?

Із щоденника Сергія Федаки. Жадан

Роксоляна Свято : Сад без огорож

Зачарована стежина уяви – 2

Всі права застережені.

© 2008 Мистецьке об'єднання «ОsтаNNя Барикада»